(初級)授業7:予定を聞く(同僚)(With English)

  1. Janguage top page
  2. Original materials
  3. ビジネス日本語
  4. (初級)授業7:予定を聞く(同僚)(With English)

授業じゅぎょう7

予定を言う(同僚)
Sharing plans with a Colleague

このページを英語訳えいごやくなしでまなびたいかたこちら。(Learn this content without an English translation)

SECTION 01


解説 同期どうき同僚どうりょう今日きょう予定よてい練習れんしゅうを します。
Let's practice sharing your plans for the day with a colleague.

練習れんしゅう1

先生せんせい役割やくわりけて 対話文たいわぶんんで みましょう。わったら 役割やくわりえて んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. After finishing, switch roles and read again.


  • 今日きょう 外出がいしゅつする?
    Are you going out today?
  • うん。カナは?
    Yes, how about you, Kana?
  • 今日きょうは ずっと 内勤ないきん
    I'm staying in the office all day today.
  • 内勤ないきん 大変たいへん?
    Is working in the office hard?
  • うん。そうだ、今日きょうランチ一緒いっしょべる? ちかくに あたらしい おみせが できたの。
    Yeah. Oh, do you want to have lunch together today? A new place just opened nearby.
  • いいね。
    Sounds good.

重要点 1.友人ゆうじん同期どうき同僚どうりょう家族かぞく恋人こいびとはなす ときは、普通形ふつうけい使つかいます。また、「はい」「いいえ」は 使つかいません。「うん」「ううん」を 使つかいます。
When talking with family, friends, or a partner, use the plain form. Also, do not use "はい(hai)" or "いいえ(iie)". Instead, use "うん(un)" (yeah) or "ううん(uun)" (nah).
2.質問文しつもんぶんは、「~か?」を 使つかいません。語尾ごびげて います。
For questions, do not use “~か(ka)?” at the end. Just raise the intonation at the end of the sentence.
3.な形容詞文けいようしぶん名詞文めいしぶんは、「だ」を 使つかいません。
Do not use "だ(da)" in na-adjective sentences or noun sentences.
× 今日きょうは ずっと 内勤ないきん(だ)
× Kyouwa zutto naikin(da).
4.はな言葉ことばでは 助詞じょし省略しょうりゃくする ことが あります。
In spoken language, particles are sometimes omitted.
内勤ないきん(は) 大変たいへん?
*naikin (wa) taihen?
ポイント なにかを おもした ときは 「そうだ、」 と よく います。
When you remember something, you often say "souda,"(Oh, by the way...).


練習れんしゅう2

先生せんせい役割やくわりけて 対話文たいわぶん交替こうたいして んで みましょう。質問文しつもんぶんは (     )のなか言葉ことば適切てきせつかたちえて 使つかいましょう。回答かいとうの ( 〇 )は 肯定こうてい、( × )は 否定ひていに しましょう。
先生せんせいは あなたの 同期どうき同僚役どうりょうやくです。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. For question sentences, change the words in the parentheses to the appropriate form. Make affirmative responses with (〇) and negative responses with (×).
*Your teacher will act as your colleague.

[対話文たいわぶん1]

  •            ? (明日あした /会議かいぎ /る)
    Are you attending the meeting tomorrow?
  •      。( 〇 )            ? (カナ /出席しゅっせきする)
    Yes, will you be there, Kana?
  •      。( × )            。 (明日あした /大阪おおさか /く)
    No, I'll be in Osaka tomorrow.
  • 大阪出張おおさかしゅっちょうか。            ? (営業えいぎょう /たのしい)
    Is it a business trip to Osaka? Do you enjoy sales?

[対話文たいわぶん2]

  •            ? (今日きょう /いそがしい)
    Are you busy today?
  •      。( 〇 )            ? (カナ /ひま)
    Yes. You are not?
  •      。( 〇 )            。 (今日きょう仕事しごと /らく)
    No, today's work is easy.
  • あ、そうだ。           ? (週末しゅうまつ /ジム /く)
    Oh, by the way, are you going to the gym this weekend?

練習れんしゅう3

今日きょう、あなたは 以下いかの予定を こなします。何時なんじに どのような行動こうどう準備じゅんびをするのか 同期どうき同僚どうりょう具体的ぐたいてきはなしてください。
先生せんせい同期どうき同僚どうりょうやくをします
先生せんせいあいだに いくつか質問しつもんをするので、それにもこたえてください
Today, you have the following tasks to complete. Please tell your colleague specifically when and how you will carry out these tasks.
*Your teacher will play the role of your colleague and ask some questions in between, so please answer them.

Aしゃ価格交渉かかくこうしょう / Bしゃにプレゼン / 部下ぶか研修けんしゅう / 社長しゃちょうとランチ
Price negotiation with Company A / Presentation at Company B / Training for subordinates / Lunch with the president
  1. Janguage top page
  2. Original materials
  3. ビジネス日本語
  4. (初級)授業7:予定を聞く(同僚)(With English)
pagetop

Back to Top