(初級)授業10:デパートに行く(With English)

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授業じゅぎょう10

デパートに行く
Going to a department store

このページを英語訳えいごやくなしでまなびたいかたこちら。(Learn this content without an English translation)

SECTION 01


解説 デパートに く ときの 会話かいわ練習れんしゅうします。
Let's practice conversations about going to a department store.

練習れんしゅう1

先生せんせい役割やくわりけて 対話文たいわぶんんで みましょう。わったら 役割やくわりえて んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. After finishing, switch roles and read again.


  • わたし財布さいふは あの靴屋くつやとなりに ある みせいました。
    I bought my wallet at the store next to that shoe shop.
  • ABCしゃ財布さいふ人気にんきですね。うまかわ使つかっているんですよね。
    Wallets from ABC Company are popular. They use horse leather, don't they?
  • みたいですね。この香水こうすいは バラのにおいが します。
    It seems so. This perfume smells like roses.
  • 先輩せんぱい上田うえださんが それを つけています。
    Ueda-san, my senior, uses the same perfume.

重要点 1.「の」は 名詞めいしどうしを むすびつけます。
"の(no)" connects two nouns.
2.並列助詞へいれつじょしたん名詞めいしならべるだけ です。 一方いっぽう、「の」は まえ名詞めいしあと名詞めいし説明せつめいくわえます。
Conjunctive particles are only used to list single nouns. Meanwhile, "の(no)" allows the preceding noun to add more context to the following noun.
3.「所有しょゆう (=わたし財布さいふ)」「作成者さくせいしゃ (= ABCしゃ財布さいふ)」「内容ないよう種類しゅるい (= うまかわ)」「位置いち (= 靴屋くつやとなり)」「同格どうかく (= 先輩せんぱい上田うえださん)」の 5つの 種類しゅるいが あります。
There are five types of "の(no)": Possession (e.g., watashi no saifu "my wallet"), Creator (e.g., ABC sha no saifu "wallet by ABC Company"), Content/Type (e.g., uma no kawa "horse leather"), Location (e.g., kutsuya no tonari "next to the shoe shop"), and Equivalence (e.g., senpai no Ueda-san "senior Ueda-san").
ポイント 「みたいですね」は 相手あいてったこと について おな認識にんしきを している ときに います。
"mitaidesune" is used when you share the same understanding as the other person.


練習れんしゅう2

先生せんせい役割やくわりけて 対話文たいわぶんんで みましょう。空欄くうらんには (     )にかれた種類しゅるいの 「~の~」を れましょう。 わったら 役割やくわりえて んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. Fill in the blanks with the appropriate "~no~" type. After that, switch roles and try again.

[対話文たいわぶん1]

  •   の  は とても かっこいいですね。 (所有しょゆう)
    The products in this store are very stylish. (Possession)
  • 店員てんいんさんは オシャレですね。あの  の  は ケビンさんに 似合にあうと おもいます。 (内容ないよう種類しゅるい)
    The store staff are stylish too. I think that leather jacket would suit Kevin-san. (Content/Type)
  •   の  時計とけいコーナーが ありますよ。 (位置いち)
    Beyond the door, there is a clock corner. (Location)
  • あ、  の  があります。 (作成者さくせいしゃ)
    Oh, there’s an Omega watch here. (Creator)
  •   の  おなじものを っています。 (同格どうかく)
    My brother Tomoki has the same one. (Equivalence)

[対話文たいわぶん2]

  •   の  食品売場しょくひんうりばなんですね。(位置いち)
      の  いたいです。(内容ないよう種類しゅるい)
    The place next door is the food section, isn't it? (Location)
    I want to buy quail eggs. (Content/Type)
  • あ、このみせ っています。  の  は テレビで 紹介しょうかいされていました。あまくて おいしそうです。 (作成者さくせいしゃ)
    Oh, I know this store. Matsumotoya’s milk was featured on TV. It looks sweet and delicious. (Creator)
  • ここの  の  さんは 有名ゆうめいひとらしいです。 (同格どうかく)
    The store manager here, Ooi-san, seems to be a famous person. (Equivalence)
  • たくさん買物かいものをしたので、 荷物にもつが とてもおもいです。
    I bought so many things, my bags are quite heavy.
  •   の  荷物にもつれていいですよ。 (所有しょゆう)
    You can put your bags in my bag. (Possession)

練習れんしゅう3

した対話文たいわぶんは デパートの なかでの 会話かいわです。 先生せんせいが シュウさんやくになります。 あなたは ジーナさんやく自分じぶんかんがえを いましょう。そのさい、(     )にかれた種類しゅるいの 「~の~」を 使つかいましょう。
The following dialogue takes place in a department store. Your teacher will play the role of Shu. You will play the role of Gina and express your own thoughts. When doing so, make sure to use the structure "~の(no)~" as specified in the parentheses.

  • シュウ:ジーナさん、今日きょうなにさがしているんですか?
    Shu: Gina, what are you looking for today?
  • ジーナ:         。 (内容ないよう種類しゅるい)
    Gina: (your response here) (Content/Type)
  • シュウ:ここのデパートで っていますかね?
    Shu: Do you think they sell that in this department store?
  • ジーナ:         。 (位置いち)
    Gina: (your response here) (Location)
  • シュウ:そうなんですね。ところで、それは だれへのプレゼントですか?
    Shu: I see. By the way, who is this gift for?
  • ジーナ:         。 (同格どうかく)
    Gina: (your response here) (Equivalence)

練習れんしゅう4

あなたは 5万円まんえんって、デパートにました。友達ともだちなにうのか はなしてください。「~の~」を 使つかいましょう。友達ともだちは それについて 意見いけんってくれます。
先生せんせいは あなたの 友達役ともだちやくです
You have 50,000 yen and have come to the department store. Talk about what you are going to buy to your friend using the "~の(no)~" structure. Your friend will share his/her opinion about it.
(Note: Your teacher will act as your friend.)


練習れんしゅう5

あなたは デパートにましたが、 以下いかの2つのことで こまっています。 店員てんいんさんに こまりごとを 質問しつもんしてください。
先生せんせい店員てんいんさんのやくをします
You have come to the department store, but you have two concerns. Ask the store clerk about your problems.
(Note: Your teacher will act as the store clerk.)

1.どのカバンも しいサイズより ちいさい。
All the bags are smaller than the size you want.
2.ったクツが たかすぎる。
The shoes you like are too expensive.
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