SECTION 01
デパートに
行く ときの
会話を
練習します。
Let's practice conversations about going to a department store.
練習1
先生と 役割を 分けて 対話文を 読んで みましょう。終わったら 役割を 代えて 読んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. After finishing, switch roles and read again.
-
私の財布は あの靴屋の隣に ある 店で 買いました。
I bought my wallet at the store next to that shoe shop.
-
ABC社の財布は 人気ですね。馬の革を 使っているんですよね。
Wallets from ABC Company are popular. They use horse leather, don't they?
-
みたいですね。この香水は バラの匂いが します。
It seems so. This perfume smells like roses.
-
先輩の上田さんが それを つけています。
Ueda-san, my senior, uses the same perfume.
1.「の」は
名詞どうしを
結びつけます。
"の(no)" connects two nouns.
2.
並列助詞は
単に
名詞を
並べるだけ です。
一方、「の」は
前の
名詞が
後の
名詞に
説明を
付け
加えます。
Conjunctive particles are only used to list single nouns. Meanwhile, "の(no)" allows the preceding noun to add more context to the following noun.
3.「
所有 (=
私の
財布)」「
作成者 (= ABC
社の
財布)」「
内容・
種類 (=
馬の
革)」「
位置 (=
靴屋の
隣)」「
同格 (=
先輩の
上田さん)」の 5つの
種類が あります。
There are five types of "の(no)": Possession (e.g., watashi no saifu "my wallet"), Creator (e.g., ABC sha no saifu "wallet by ABC Company"), Content/Type (e.g., uma no kawa "horse leather"), Location (e.g., kutsuya no tonari "next to the shoe shop"), and Equivalence (e.g., senpai no Ueda-san "senior Ueda-san").
「みたいですね」は
相手が
言ったこと について
同じ
認識を している ときに
言います。
"mitaidesune" is used when you share the same understanding as the other person.
練習2
先生と 役割を 分けて 対話文を 読んで みましょう。空欄には ( )に書かれた種類の 「~の~」を 入れましょう。 終わったら 役割を 代えて 読んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. Fill in the blanks with the appropriate "~no~" type. After that, switch roles and try again.
[対話文1]
-
の は とても かっこいいですね。 (所有)
The products in this store are very stylish. (Possession)
-
店員さんは オシャレですね。あの の は ケビンさんに 似合うと 思います。 (内容・種類)
The store staff are stylish too. I think that leather jacket would suit Kevin-san. (Content/Type)
-
の に 時計コーナーが ありますよ。 (位置)
Beyond the door, there is a clock corner. (Location)
-
あ、 の があります。 (作成者)
Oh, there’s an Omega watch here. (Creator)
-
の が 同じものを 持っています。 (同格)
My brother Tomoki has the same one. (Equivalence)
[対話文2]
-
の は 食品売場なんですね。(位置)
の を 買いたいです。(内容・種類)
The place next door is the food section, isn't it? (Location)
I want to buy quail eggs. (Content/Type)
-
あ、この店 知っています。 の は テレビで 紹介されていました。甘くて おいしそうです。 (作成者)
Oh, I know this store. Matsumotoya’s milk was featured on TV. It looks sweet and delicious. (Creator)
-
ここの の さんは 有名な人らしいです。 (同格)
The store manager here, Ooi-san, seems to be a famous person. (Equivalence)
-
たくさん買物をしたので、 荷物が とても重いです。
I bought so many things, my bags are quite heavy.
-
の に 荷物を 入れていいですよ。 (所有)
You can put your bags in my bag. (Possession)
練習3
下の 対話文は デパートの 中での 会話です。 先生が シュウさん役になります。 あなたは ジーナさん役で 自分の 考えを 言いましょう。その際、( )に書かれた種類の 「~の~」を 使いましょう。
The following dialogue takes place in a department store. Your teacher will play the role of Shu. You will play the role of Gina and express your own thoughts. When doing so, make sure to use the structure "~の(no)~" as specified in the parentheses.
-
シュウ:ジーナさん、今日は 何を 探しているんですか?
Shu: Gina, what are you looking for today?
-
ジーナ: 。 (内容・種類)
Gina: (your response here) (Content/Type)
-
シュウ:ここのデパートで 売っていますかね?
Shu: Do you think they sell that in this department store?
-
ジーナ: 。 (位置)
Gina: (your response here) (Location)
-
シュウ:そうなんですね。ところで、それは 誰へのプレゼントですか?
Shu: I see. By the way, who is this gift for?
-
ジーナ: 。 (同格)
Gina: (your response here) (Equivalence)
練習4
あなたは 5万円を 持って、デパートに来ました。友達に 何を買うのか 話して下さい。「~の~」を 使いましょう。友達は それについて 意見を 言ってくれます。
※先生は あなたの 友達役です
You have 50,000 yen and have come to the department store. Talk about what you are going to buy to your friend using the "~の(no)~" structure. Your friend will share his/her opinion about it.
(Note: Your teacher will act as your friend.)
練習5
あなたは デパートに来ましたが、 以下の2つのことで 困っています。 店員さんに 困りごとを 質問して下さい。
※先生が 店員さんの役をします
You have come to the department store, but you have two concerns. Ask the store clerk about your problems.
(Note: Your teacher will act as the store clerk.)
1.どのカバンも 欲しいサイズより 小さい。
All the bags are smaller than the size you want.
2.気に入ったクツが 高すぎる。
The shoes you like are too expensive.