(初級)授業6:指示語(現場指示)(With English)

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授業じゅぎょう6

指示語(現場指示)
Demonstrative words (deictic expressions)

このページを英語訳えいごやくなしでまなびたいかたこちら。(Learn this content without an English translation)

解説 会話かいわ現場げんばに あるものや いるひと言葉ことばは 「これ」「その」「あれ」などが あります(指示語しじご)。「どれ」「どちら」などの 疑問詞ぎもんしと まとめて 「こ・そ・あ・ど」と びます。
はなしなかものひとに ついての 使つかかた中級ちゅうきゅうまなびます
Demonstrative words (deictic expressions) Words that refer to people or things in the immediate context of the conversation include "kore" (this), "sore" (that), "are" (that over there), etc. These are known as "demonstrative words" or "shiji-go". "Which" and "where" among other interrogative words are grouped together as "ko-so-a-do" (the "kosoado" series).
*We will learn the usage referring to things or people in conversation at the intermediate level.

SECTION 01

位置いちでの 使つか
Differentiating by location in the use of demonstrative words

要点ようてん1

おなじ ものを 場合ばあいでも、 はな位置いちによって、 「これ」や「それ」のように 使つか指示語しじごわります。
Even when pointing to the same thing, the choice of words such as "kore" (this) or "sore" (that) depends on the positions of the speaker and listener.

1.会話かいわ現場げんばで、 「Aさん」と 「Bさん」が はなれている場合ばあい
When "A-san" and "B-san" are apart:
● → 「Aさん」のちかくにあるもの(ひと)
Object (person) close to "A-san"
▲ → 「Bさん」のちかくにあるもの(ひと)
Object (person) close to "B-san"
■ → 「Aさん」、「Bさん」、どちらからも とおもの(ひと)
Object (person) far from both "A-san" and "B-san"

Aさん
Bさん
 

「●」について
Aさんの視点してん → これ、こちら、など 「こ」使つか
From A-san's perspective → Use "ko" series words like "kore" (this) or "kochira" (this direction).
Bさんの視点してん → それ、そちら、など 「そ」使つか
From B-san's perspective → Use "so" series words like "sore" (that) or "sochira" (that direction).

「▲」について
Aさんの視点してん → それ、そちら、など 「そ」使つか
From A-san's perspective → Use "so" series words like "sore" (that) or "sochira" (that direction).
Bさんの視点してん → これ、こちら、など 「こ」使つか
From B-san's perspective → Use "ko" series words like "kore" (this) or "kochira" (this direction).

「■」について
Aさん、Bさんの視点してん → あれ、あちら、など 「あ」使つか
From both A-san and B-san's perspectives → Use "a" series words like "are" (that over there) or "achira" (that direction).


2.会話かいわ現場げんばで、 「Aさん」と 「Bさん」が おな位置いちに いる 場合ばあい
When "A-san" and "B-san" are in the same location:
● → 「Aさん」「Bさん」のちかくにあるもの(ひと)
Object (person) near both "A-san" and "B-san"
▲ → 「Aさん」「Bさん」、どちらからも すことおもの(ひと)
Object (person) a bit away from both "A-san" and "B-san"
■ → 「Aさん」、「Bさん」、どちらからも とおもの(ひと)
Object (person) far from both "A-san" and "B-san"

Aさん   Bさん
 
 

「●」について
Aさん、Bさんの視点してん → これ、こちら、など 「こ」使つか
From both A-san and B-san's perspectives → Use "ko" series words like "kore" (this) or "kochira" (this direction).

「▲」について
Aさん、Bさんの視点してん → それ、そちら、など 「そ」使つか
From both A-san and B-san's perspectives → Use "so" series words like "sore" (that) or "sochira" (that direction).

「■」について
Aさん、Bさんの視点してん → あれ、あちら、など 「あ」使つか
From both A-san and B-san's perspectives → Use "a" series words like "are" (that over there) or "achira" (that direction).


練習れんしゅう1

つぎ使つかって そのした質問しつもんこたえましょう。
Answer the following questions using the diagram below.

Aさん
Bさん
 

[質問しつもん1]:   Aさんが 「▲」について はなして います。(   )のなかただしいほうえらんで ぶんみましょう。
[Question 1]: A-san is talking about "▲". Choose the correct one in the parentheses and read the sentence.

  •     わたし帽子ぼうしです。 (これ・それ)
    That is my hat.

[質問しつもん2]:   Bさんが 「▲」について はなして います。(   )のなかただしいほうえらんで ぶんみましょう。
[Question 2]: B-san is talking about "▲". Choose the correct one in the parentheses and read the sentence.

  • わたし    いました。 (これ・あれ)
    I bought this.

[質問しつもん3]:   Aさんが 「■」について はなして います。(   )のなかただしいほうえらんで ぶんみましょう。
[Question 3]: A-san is talking about "■". Choose the correct one in the parentheses and read the sentence.

  • わたし先生せんせい    ひと です。 (その・あの)
    My teacher is that person over there.

SECTION 02

疑問詞ぎもんし
Interrogatives

要点ようてん2

もの(ひと)が 特定とくていできない ときは、「どれ」「どちら」などの 疑問詞ぎもんし使つかいます。 質問文しつもんぶんになる ときは ぶん最後さいごに 「か?」を つけます。
When the object (person) being referred to is not specified, use interrogative words like "dore" (which one), "dochira" (which direction). For a question sentence, add "ka?" at the end.

かれくるまあれです → かれくるまどれですか?
His car is that one. → Which one is his car?

このひと先生せんせいです → どのひと先生せんせいですか?
This person is the teacher. → Which person is the teacher?

みせそちらです → おみせどちらですか?
The shop is over there. → Where is the shop?


練習れんしゅう2

つぎぶんを 「ど」を 使つかって 質問文しつもんぶんえましょう。
Let's change the following sentences into question sentences using "do" (interrogative words).

あちら教室きょうしつです
That is the classroom over there.

 

そのほんりました
I borrowed that book.

 

いもうとこの材料ざいりょう使つかいました
My sister used these materials.

 

友達ともだちいえあれです
My friend's house is that one over there.

 

SECTION 03

場所ばしょものひとでの 使つか
Differentiating between locations, objects, and people in demonstrative word use

要点ようてん3

場所ばしょものひとに よって 「ここ」「これ」「こちら」のように 指示語しじごわります。
Depending on whether you are referring to a location, an object, or a person, the demonstrative word changes to "koko" (here), "kore" (this), "kochira" (this direction), etc.

  (ko) (so) (a) (do)
場所ばしょ
Location

koko

soko
そこ
asoko

doko
もの
Object

kore

sore

are

dore
方向ほうこうひと
Direction/Person
ちら
kochira
ちら
sochira
ちら
achira
ちら
dochira
名詞修飾めいししゅうしょく
Noun Modification

kono

sono

ano

dono

練習れんしゅう3

つぎ使つかって そのした質問しつもんこたえましょう。
Answer the following questions using the diagram below.

 
Aさん,Bさん
Cさん

[質問しつもん1]:   Aさんが Bさんに 「▲」について はなして います。空欄くうらん指示語しじごれましょう。
[Question 1]: A-san is talking to B-san about "▲". Fill in the blank with a demonstrative word.

  •     にぎやか です。 (※ヒント:場所ばしょ)
    It's lively here.

[質問しつもん2]:   Bさんが Cさんに 「■」について はなして います。空欄くうらん指示語しじごれましょう。
[Question 2]: B-san is talking to C-san about "■". Fill in the blank with a demonstrative word.

  •     きます。 (※ヒント:方向ほうこう)
    I will come there.

[質問しつもん3]:   Cさんが Aさんに 「●」について はなして います。空欄くうらん指示語しじごれましょう。
[Question 3]: C-san is talking to A-san about "●". Fill in the blank with a demonstrative word.

  •     しい です。 (※ヒント:もの)
    I want that one over there.

[質問しつもん4]:   Bさんが Aさんに 「●」について はなして います。空欄くうらん指示語しじごれましょう。
[Question 4]: B-san is talking to A-san about "●". Fill in the blank with a demonstrative word.

  •     ひと先生せんせい です。 (※ヒント:名詞修飾めいししゅうしょく)
    That person is the teacher.

[質問しつもん5]:   Cさんが Bさんに はなして います。空欄くうらん疑問詞ぎもんしれましょう。
[Question 5]: C-san is talking to B-san. Fill in the blank with an interrogative word.

  •     が あなたの着物きもの ですか? (※ヒント:もの)
    Which one is your kimono?
  • 昨日きのう    きましたか? (※ヒント:場所ばしょ)
    Where did you go yesterday?
  • あなたは     カバンを いますか? (※ヒント:名詞修飾めいししゅうしょく)
    Which bag will you buy?



ポイント 他にも、属性ぞくせいす 「こんな(このような)」「そんな(そのような)」や、「そう」「こう」「あのように」のような 副詞ふくし・副詞句ふくしくかたちも あります。
例)こんないろ、そんなかたち、こううごく、あのようにつく
In addition, there are also adverbial or adverbial phrase forms like "konna" (like this), "sonna" (like that), "anoyouni" (in that manner), and so on.
Examples: konna iro(color like this), sonna katachi(shape like that), kou ugoku(move like this), anoyouni tsukuru(make like that).
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