SECTION 01
今日の
予定を
話す
練習を します。
Let's practice talking about today's plan.
練習1
先生と 役割を 分けて 対話文を 読んで みましょう。終わったら 役割を 代えて 読んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. After finishing, switch roles and read again.
-
おはようございます。
Good morning.
-
おはようございます。 お仕事は お休み ですか?
Good morning. Are you off work today?
-
はい。 徹夜で 寝ないで 仕事を したので、 今から 寝ようと 思います。
Yes. I worked all night without sleeping, so I'm thinking of going to bed now.
-
今日は お休みなので たくさん 寝られますね。
Since you have the day off today, you can sleep a lot, right?
-
鈴木さんは 今日は 何を するのですか?
Do you have any plans today?
-
ジョギングを したので、 これから ストレッチを したり 洗濯を しようと 思います。
Since I went jogging, I'm thinking of doing some stretching and laundry now.
-
好きな 小説は 読まないのですか?
Aren't you going to read your favorite novel?
-
明日、 読むつもりです。
I will read it tomorrow.
1.
動詞や
形容詞は
内容によって
形が
変化します。 これを「
活用」と
言います。
Verbs and adjectives change their forms depending on the content. This is called "conjugation".
2.
動詞は 3つの
活用グループが あります。
Verbs fall into three conjugation groups:
→
Ⅰグループ(
語幹 + u)、
Ⅱグループ(
語幹 + ru)、
Ⅲグループ(「来る」「する」)
→ Group I (stem + u), Group II (stem + ru), Group III ("kuru" (to come/来る) and "suru" (to do/する))
※
上の
対話文では 「
読む」=
Ⅰグループ、「
寝る」=
Ⅱグループ、「する」=
Ⅲグループ です。
※ In the dialogue above, "yomu" (to read/読む) = Group I, "neru" (to sleep/寝る) = Group II, "suru" (to do/する) = Group III.
3.
上の ルールを
適用できない
動詞も あります。
例えば、「
帰る」「
知る」は ruで
終わりますが、
Ⅰグループの
動詞です。
There are also verbs that do not follow the above rules. For example, "kaeru" (to return/帰る) and "shiru" (to know/知る) end with "ru" but are Group I verbs.
1.
予定を
話す ときは 「
辞書形」+「つもり」 と よく
言います。
When talking about plans, it is common to use "dictionary form" + "tsumori."
※するつもり、
読むつもり、
寝るつもり
※ "suru tsumori" (plan to do), "yomu tsumori" (plan to read), "neru tsumori" (plan to sleep)
2.
予定を
聞く
表現は 「~は どんな
予定ですか?」「~は
何か
予定は ありますか?」などが あります。
Expressions to ask about plans include "~wa donna yotei desu ka?" (What are your plans for ~?) and "~wa nani ka yotei wa arimasu ka?" (Do you have any plans for ~?).
練習2
先生に 週末の予定を 聞いてみましょう。
Let's ask your teacher about his/her weekend plans.
練習3
下の表は 今日の あなたの スケジュールです。 これを 使って 質問に 答えましょう。
The table below is your schedule for today. Use it to answer the questions.
※今の 時間は 2 p.m.です。
It's 2 p.m. now.
7 a.m. |
起きる Wake up |
8 a.m. |
朝食を 食べる Have breakfast |
10 a.m. |
散歩を する Go for a walk |
12 p.m. |
友達が 家に 来る A friend comes over |
3 p.m. |
姉と 話す Talk with my sister |
5 p.m. |
晩御飯のメニューを 決める Decide on the dinner menu |
6 p.m. |
スーパーに 行く Go to the supermarket |
[質問1]: 7 a.m.に 何を したか 普通形で 答えましょう。
[Question 1]: Answer in plain form what you did at 7 a.m.
[質問2]: 8 a.m.に 何を したか 丁寧形で 答えましょう。
[Question 2]: Answer in polite form what you did at 8 a.m.
[質問3]: 10 a.m.に 何を したか 普通形で 答えましょう。
[Question 3]: Answer in plain form what you did at 10 a.m.
[質問4]: 12 p.m.に 何を したか 丁寧形で 答えましょう。
[Question 4]: Answer in polite form what you did at 12 p.m.
[質問5]: 3 p.m.に 何を するか 意向形で 答えましょう。
[Question 5]: Answer in volitional form what you will do at 3 p.m.
[質問6]: 5 p.m.に 何を するか 意向形で 答えましょう。
[Question 6]: Answer in volitional form what you will do at 5 p.m.
[質問6]: 6 p.m.に 何を するか 意向形で 答えましょう。
[Question 7]: Answer in volitional form what you will do at 6 p.m.
練習4
先生が あなたに 週末の予定を 聞きます。それに 答えましょう。
Your teacher will ask you about your weekend plans. Please respond.
練習5
今日、あなたは 親友の 誕生日パーティーの 準備を 一人で します。 何時に どんな準備をするか 今日の予定を 話して下さい。
Today, you are preparing for your best friend’s birthday party all by yourself. Tell your teacher when(what time) and how you will prepare for the party.