(初級)授業7:友人との雑談(With English)

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授業じゅぎょう7

友人との雑談
Chatting with a friend

このページを英語訳えいごやくなしでまなびたいかたこちら。(Learn this content without an English translation)

SECTION 01


解説 友人ゆうじんとの 雑談ざつだん練習れんしゅうします。
Let's practice chatting with a friend.

練習れんしゅう1

先生せんせい役割やくわりけて 対話文たいわぶんんで みましょう。わったら 役割やくわりえて んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. After finishing, switch roles and read again.


  • あさごはん なに べた?
    What did you have for breakfast?
  • カレー。そういえば、今日きょうこのあと ジム く?
    Curry. By the way, are you going to the gym later today?
  • かない。 あ、あのくつ かっこいい。
    No, I'm not. Oh, those shoes are cool.
  • わたしおとうとおなじの いてる。
    My younger brother has the same pair.
  • おとうと 元気げんき?
    How is your brother doing?

重要点 1.家族かぞく友人ゆうじん恋人こいびとはなす ときは、普通形ふつうけい使つかいます。また、「はい」「いいえ」は 使つかいません。「うん」「ううん」を 使つかいます。
When talking with family, friends, or a partner, use the plain form. Also, do not use "はい(hai)" or "いいえ(iie)". Instead, use "うん(un)" (yeah) or "ううん(uun)" (nah).
2.質問文しつもんぶんは、「~か?」を 使つかいません。語尾ごびげて います。
For questions, do not use “~か(ka)?” at the end. Just raise the intonation at the end of the sentence.
3.な形容詞文けいようしぶん名詞文めいしぶんは、「だ」を 使つかいません。
Do not use "だ(da)" in na-adjective sentences or noun sentences.
× カレーだ (It's curry)
× おとうと 元気げんきだ? (Is your younger brother doing well?)
4.はな言葉ことばでは 助詞じょし省略しょうりゃくする ことが あります。
In spoken language, particles are sometimes omitted.
※ジム(に) く?
Jimu (ni) iku? / Are you going to the gym?
おとうと(は) 元気げんき?
Otouto (wa) genki? / Is your younger brother doing well?
ポイント 「そういえば」は 話題わだいえる ときに 使つかいます。一般的いっぱんてきには、 いま話題わだい関連かんれんする 話題わだいですが、突然とつぜん おもした 関連かんれんのない 話題わだいでも います。
"Souieba" is used when changing the topic. Generally, it's used to introduce a related topic, but it can also introduce an unrelated topic that comes to mind suddenly.


練習れんしゅう2

先生せんせい役割やくわりけて 対話文たいわぶん交替こうたいして んで みましょう。質問文しつもんぶんは (     )のなか言葉ことば適切てきせつかたちえて 使つかいましょう。回答かいとうの ( 〇 )は 肯定こうてい、( × )は 否定ひていに しましょう。
先生せんせいは あなたの 友人役ゆうじんやくです。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. For question sentences, change the words in the parentheses to the appropriate form. Make affirmative responses with (〇) and negative responses with (×).
(Note: Your teacher will act as your friend.)

[対話文たいわぶん1]

  •          ? (先週せんしゅう土曜日どようび /渋谷しぶや /く)
    Did you go to Shibuya last Saturday?
  •    。( 〇 )   。 (友達ともだち /映画えいが /みる)
    No, I didn’t. I watched a movie with my friend.
  •          ? (おもしろい)
    Was it interesting?
  •    。( × )
    No, it wasn’t interesting.

[対話文たいわぶん2]

  •          ? (今日きょう /ユキちゃん)
    Are you meeting Yuki today?
  • うん、   。( 〇 )          。 (一緒いっしょ /勉強べんきょう)
    Yeah, I am. We're going to study together.
  • えらいね。         。 (ぼく /勉強べんきょう)
    That's admirable. I'm not studying, though.
  • そんなこと ってたら 大学だいがく はいれないよ。
    If you keep saying that, you won't get into university.

練習れんしゅう3

した言葉ことばの どれかを 述語じゅつごにして 先生せんせい質問しつもんを 3つ しましょう。わったら 役割やくわりえて みましょう。
した言葉ことばぶん内容ないようわせて 適切てきせつかたちえましょう。
先生せんせいは あなたの 友人役ゆうじんやくです
Ask your teacher three questions using the predicates from the list below. Afterward, switch roles.
(Note: Adjust the words to fit the content of the sentence.)
(Note: Your teacher will act as your friend.)

上手じょうずな き あつい らくな つよい つかれる る おお
Skilled, Like, Hot, Easy, Strong, Tiring, Sleep, Many


練習れんしゅう4

最近さいきん たのしかったことや、つまらなかったことはなしてください。
先生せんせいは あなたの 友人役ゆうじんやくです
Talk about something enjoyable or boring that happened recently.
(Note: Your teacher will act as your friend.)


練習れんしゅう5

先生せんせい最近さいきん たのしかったことや、つまらなかったこといてください。
先生せんせいは あなたの 友人役ゆうじんやくです
Ask your teacher about something enjoyable or boring that happened recently.
(Note: Your teacher will act as your friend.)

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