(初級)授業13:~の件の担当者を聞く(顧客)(With English)

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授業じゅぎょう13

~の件の担当者を聞く(顧客)
Asking who’s in charge of a specific matter

このページを英語訳えいごやくなしでまなびたいかたこちら。(Learn this content without an English translation)

SECTION 01


解説 あるけんについて その担当者たんとうしゃ練習れんしゅうを します。
Let's practice asking who’s in charge of a specific matter.

練習れんしゅう1

先生せんせい役割やくわりけて 対話文たいわぶんんで みましょう。わったら 役割やくわりえて んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. After finishing, switch roles and read again.


  • 世話せわになります。ABCフードのコバヤシともうします。商品しょうひん配送日時はいそうにちじについて おきしたいのですが、どなたか おかりになるかた、いらっしゃいますでしょうか?
    Hello, this is Kobayashi from ABC Foods. I’d like to inquire about the delivery schedule of our products. Is there someone who could assist me?
  • ABCフードさまですね。どのようなご用件ようけんでしょうか?
    This is ABC Foods, correct? What can I help you with?
  • 商品しょうひん納品日のうひんび明後日あさってはやめたいのですが、可能かのうでしょうか?
    I’d like to move the delivery date up to the day after tomorrow. Is that possible?
  • 可能かのうですので、そのように 手配てはいいたしますね。変更手配へんこうてはい完了かんりょうしましたら、そのむねあらためて ご連絡れんらくいたしましょうか?
    That’s possible. I’ll arrange it for you. Would you like me to confirm once the changes have been made?
  • そのご連絡れんらく結構けっこうです。ありがとうございます。
    No, that won’t be necessary. Thank you.

重要点 ■「~がほしい」は、自分じぶんなにかのものもとめるときに 使つかいます。
"~ga hoshii(I want X)" is used when you want something.
■「(動詞どうしの)ますけい語幹ごかん+たい」は、なにかの行為こういへの 自分じぶん欲求よっきゅうあらわします。
"(Verb stem in its 'masu' form) + tai" expresses a desire to perform an action.
■「~に~てほしい」は、ほかひとなにかの行為こういをすることを 自分じぶん希望きぼうするときに 使つかいます。
"~ni~tehoshii(I want (someone) to (do something)" is used when you hope for someone else to perform an action.
■「~がほしい」の否定ひていは、「~がほしくない」です。一般的いっぱんてきには、「~はいらない」や「~は大丈夫だいじょうぶ」「~は結構けっこうです」と ほう自然しぜんなことが おおいです。
The negative of "~ga hoshii(I want X)" is "~ga hoshikunai(I don't want X)". Generally, phrases like "~ha iranai," "~wa daijoubu," or "~wa kekkoudesu" are more natural.
■「(動詞どうしの)ますけい語幹ごかん+たい」の否定ひていは、「(動詞どうしの)ますけい語幹ごかん+たくない」です。家族かぞくしたしい相手あいて以外いがいには、「~は大丈夫だいじょうぶです」「~は結構けっこうです」を 使つかほう丁寧ていねいです。
The negative form of "(Verb stem in its 'masu' form) + tai" is "(Verb stem in its 'masu' form) + takunai." In more formal situations, "~wa daijoubudesu" or "~wa kekkoudesu" are more polite.
■「~に~てほしい」の否定ひていは、「~に~てほしくない」です。
The negative form of "~ni~tehoshii(I want (someone) to (do something)" is "~ni~tehoshikunai(I don't want (someone) to (do something))".
■「~がっている」は、ほかひとなにかのものもとめていることや、なにかの行為こういをすることを 希望きぼうしていることを 自分じぶんあらわすときに 使つかいます。
"~gatteiru((Someone) wants X)" is used when you are expressing what someone else wants or hopes to do.
ポイント 自分じぶんきたい内容ないようについてこたえられるひとはなしたいときは、「どなたか おかりになるかた、いらっしゃいますでしょうか?」と よく います。
When you want to speak with someone who can answer your question, you often say, 'donataka owakarininarukata irasshaimasudeshouka' (Is there someone who can assist me with this matter?).


練習れんしゅう2

先生せんせい役割やくわりけて 対話文たいわぶんんで みましょう。空欄くうらんには した言葉ことばの どれかを 使つかいましょう。動詞どうしは 「~たい(です)」「~ほしい(です)」のどちらかのかたちにしましょう。わったら 役割やくわりえて んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. Let's fill in the blanks using one of the words below. For the verbs, use either the "~tai (desu)" or "~hoshii (desu)" form. After finishing, switch roles and read again.

はなす / おく
talk / send

[対話文たいわぶん1]

  • 本日ほんじつ 納品のうひんされた部品ぶひん一部いちぶ破損はそんしていました。このけんについて おはなしできるかたを おねがいします。
    Some of the parts delivered today were damaged. Please connect me to someone who can discuss this matter.
  • 大変たいへん もうわけございませんでした。すぐにべつのものを おおくりします。
    We sincerely apologize. We will send replacements immediately.
  • 明日あすまでに      
    Please send them by tomorrow.
  • かしこまりました。
    Understood.
  • あと、責任者せきにんしゃかた     
    Also, I'd like to speak with the person in charge.

[対話文たいわぶん2]

く /
ask / go

  • Aエージェントのキムです。採用担当さいようたんとうかたは、いらっしゃいますでしょうか?
    This is Kim from A-Agent. Is the person in charge of recruitment available?
  • キムさま山谷やまたにです。おひさしぶりです。
    Mr. Kim, this is Yamatani. It's been a while!
  • 山谷やまたにさん、ひさしぶりですね。うちの求人広告きゅうじんこうこく反応はんのう     のですが、どうですか?
    Mr. Yamatani, it's been a while. I'd like to ask about the response to our job advertisement—how has it been?
  • とても 反応はんのうは いいですよ。
    The response has been very good.
  • それはかったです。山谷やまたにさん、また今度こんど みに     ですね。
    That's great to hear. Mr. Yamatani, let's go out for drinks again sometime.

練習れんしゅう3

あなたは、以下いかのような問題もんだいを かかえており、このけんについて、取引先とりひきさきのAしゃ相談そうだんできるひとはなしたいとおもっています。電話でんわして、いでもらい、担当者たんとうしゃ問題もんだいつたえてください。
先生せんせい電話受付でんわうけつけスタッフのやくと、担当者たんとうしゃやくの2つのやくをします
You have the following issue and would like to speak to someone at Company A about it. Please call the company, ask to be connected, and explain the problem to the person in charge.
*Your teacher will play the role of the receptionist for Company A and the person in charge.

Aしゃ人事管理じんじかんりシステムで、頻繁ひんぱんにエラーがこる
The human resources management system at Company A frequently encounters errors.
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