SECTION 01
電話を かける/
受ける
練習を します。
Let's practice making and receiving phone calls.
練習1
先生と 役割を 分けて 対話文を 読んで みましょう。終わったら 役割を 代えて 読んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. After finishing, switch roles and read again.
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お電話 ありがとうございます。 青山商事です。
Thank you for calling. This is Aoyama Trading.
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いつも お世話に なっております。株式会社ヤマカワの 上村と 申します。マーケティング部の グエン様は いらっしゃいますでしょうか?
Hello. My name is Uemura from Yamakawa Corporation. Is Ms. Nguyen from the Marketing Department available?
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グエンですね。 少々 お待ちください。
Ms. Nguyen? Please hold for a moment.
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お電話代わりました。グエンです。
Thank you for holding. This is Nguyen.
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グエンさん、先日はどうも。明日の 打ち合わせですが、プロジェクターを 使おうと 思います。
Ms. Nguyen, thank you for your help the other day. Regarding tomorrow’s meeting, I plan to use a projector.
-
プロジェクターを 使えば 説明しやすくなりますね。
Using a projector will make the presentation easier to understand.
-
はい。プロジェクターを 使える 会議室は ありますか?
Yes, do you have a meeting room equipped with a projector?
1.
動詞や
形容詞は
内容によって
形が
変化します。 これを「
活用」と
言います。
Verbs and adjectives change their forms depending on the content. This is called "conjugation".
2.
動詞は 3つの
活用グループが あります。
Verbs fall into three conjugation groups:
→
Ⅰグループ(
語幹 + u)、
Ⅱグループ(
語幹 + ru)、
Ⅲグループ(「来る」「する」)
→ Group I (stem + u), Group II (stem + ru), Group III ("kuru" (to come/来る) and "suru" (to do/する))
3.
上の ルールを
適用できない
動詞も あります。
例えば、「
帰る」「
知る」は ruで
終わりますが、
Ⅰグループの
動詞です。
There are also verbs that do not follow the above rules. For example, "kaeru" (to return/帰る) and "shiru" (to know/知る) end with "ru" but are Group I verbs.
1.
電話を
受ける ときは 「お
電話 ありがとうございます。 〇〇(
会社名) です。」 と よく
言います。
When receiving a call, it's common to say, "odenwa arigatougozaimasu. [Company Name]desu."(Thank you for calling. This is [Company Name]).
2.
電話を かける ときは はじめに「いつも お
世話に なっております。」 と よく
言います。
When making a call, it's polite to start with "itsumo osewani natteorimasu".
3.
少々は 「
少し」 の
丁寧な
言い
方です。
"少々" (shoushou) is a polite way of saying "a little".
練習2
先生と 役割を 分けて 対話文を 読んで みましょう。空欄には 下の 表現の どれかを 使いましょう。 終わったら 役割を 代えて 読んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. Use the expressions below to fill in the blanks. After finishing, switch roles and read again.
いらっしゃいますでしょうか / 少々 お待ちください / いつも お世話に なっております / 申します / お電話 ありがとうございます / お電話代わりました
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。山川マーケティングです。
Thank you for calling. This is Yamakawa Marketing.
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。株式会社オーシャンの ガブリエルと 。営業部の ウエストン様は ?
Hello. My name is Gabriel from Ocean Corporation. Is Ms. Weston from the Sales Department available?
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ウエストンですね。 。
Ms. Weston? Please hold for a moment.
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。ウエストンです。
Thank you for holding. This is Weston.
-
ウエストンさん、弊社の 新商品を ネットで 売ろうと 思っています。
Ms. Weston, we are thinking of selling our new product online.
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ネットで 売れば たくさん 売れると 思います。
I think selling it online will result in high sales.
-
そうですよね。あと、百貨店では 売らない ことに しました。
That's right. Also, we’ve decided not to sell it in department stores.
練習3
先生と 役割を 分けて 対話文を 読んで みましょう。空欄には 「直す」を 適切な 形に変えて 入れましょう。 終わったら 役割を 代えて 読んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. Fill in the blanks by changing "naosu" (repair) to the appropriate form. After finishing, switch roles and read again.
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お電話 ありがとうございます。 ABCカンパニーです。
Thank you for calling. This is ABC Company.
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いつも お世話に なっております。株式会社グローバルの 下村と 申します。グリーン様は いらっしゃいますでしょうか?
Hello. My name is Shimomura from Global Corporation. Is Ms. Green available?
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グリーンですね。 少々 お待ちください。
Ms. Green? Please hold for a moment.
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お電話代わりました。グリーンです。
Thank you for holding. This is Green.
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グリーンさん、電話機が 壊れた ので もらえますか?
Hello Ms. Green. Our telephone is broken. Could you repair it?
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いつまでに よいですか? 明日でよければ 技術者に ます。
By when do you need it repaired? If tomorrow is fine, I’ll have a technician repair it.
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明日 助かります。
It would be helpful if it could be repaired by tomorrow.
練習4
取引先に 電話で あなたの会社の新商品を 紹介して下さい。
※先生は あなたの取引先の役をします
Please call a client and introduce your company's new product over the phone.
*Your teacher will act as your client.
練習5
あなたは、明日の 取引先との会議に 行けなくなりました。 電話で 取引先に事情を 話して下さい。
※先生は あなたの取引先の役をします
You can no longer attend tomorrow’s meeting with a client. Please call the client and explain the situation over the phone.
*Your teacher will act as your client.