SECTION 01
名詞どうしを
結びつける
助詞を
並列助詞と
言います。
ここでは 「と」「や」「か」の 3つを
学びます。
Particles that connect nouns are called conjunctive particles. The three main ones are "と(to)," "や(ya)," and "か(ka)".
要点1
意味を 確認してから 先生と 一緒に 例文を 読んで みましょう。
Let's check their meanings and read the example sentences together your teacher.
■「と(to)」・・・全ての 要素を 言う 場合に 使います
"to": Used when listing all elements.
タロウくんとキムさんとアナさんと が クラスメイトです
Taro, Kim, and Ana are classmates.
※クラスメイトは タロウくん、キムさん、アナさん だけです
*The classmates are only Taro, Kim, and Ana.
■「や(ya)」・・・一部の 要素を 言う 場合に 使います
"ya": Used when listing some elements.
タロウくんやキムさん が クラスメイトです
Taro and Kim are classmates.
※クラスメイトは タロウくん、キムさん 以外にも います
*There are classmates other than Taro and Kim.
■「か(ka)」・・・取上げた 要素の 中で どれか 1つが 該当する ときに 使います
"ka": Used when indicating that one of the listed elements applies.
ジョンくんかタロウくんか が クラスメイトです
John or Taro is a classmate.
※ジョンくん、タロウくん どちらか 1人 だけが クラスメイトです
*Only one of John or Taro is a classmate.
「か」は
名詞以外を
結びつけられます。
例)
大きい か
小さいかを
質問した
"か(ka)" can also connect elements other than nouns.
Example: Asking whether something is big(adjective) or small(adjective).
話し
言葉では 「と」と「か」の
最後は
省略されます。
※タロウくん
とキムさん
とアナさん
が クラスメイトです
※ジョンくん
かタロウくん
が クラスメイトです
In spoken language, the last "to" and "ka" are often omitted.
*Tarou kun to Kimu san to Ana san (to)ga kurasumeeto desu.(Taro, Kim, and Ana are classmates.)
*Jon kun to Tarou kun (ka)ga kurasumeeto desu.(John or Taro is a classmate.)
練習1
グエンさんは 下の 3つの 言語を 勉強しています。 その下の 空欄に 並列助詞を 入れて 文を 読みましょう。
Nguyen is studying the three languages below. Fill in the blanks with parallel particles and read the sentences.
1.日本語 2.中国語 3.韓国語
Japanese,Chinese,Korean
・グエンさんは 日本語 中国語 韓国語を 勉強しています
Nguyen is studying Japanese, Chinese, and Korean.
・グエンさんは 日本語 中国語を 勉強しています
Nguyen is studying Japanese and Chinese.
・グエンさんは 英語 日本語を 勉強しています
Nguyen is studying English or Japanese.
練習2
あなたの 好きな フルーツを 並列助詞を 使って 先生に 言いましょう。
※「私は~~~~が 好きです」の 形に しましょう
Tell your teacher about your favorite fruits using parallel particles.
練習3
あなたが 知っている 日本の アニメを 並列助詞を 使って 先生に 言いましょう。
※「私は~~~~を 知っています」の 形に しましょう
Tell your teacher about the Japanese anime you know using parallel particles.
練習4
アリさんは 下の 3つの 国の どこかで 生まれました。 それを 並列助詞を 使って 言いましょう。
※「アリさんは~~~~で 生まれました」の 形に しましょう
Ali was born in one of the three countries below. Use parallel particles to express it.
1.パキスタン 2.ロシア 3.フランス
Pakistan,Russia,France
練習5
あなたは、これから スーパーに 食料を 買いに 行きます。並列助詞を 使って 何を買うのか 話して下さい。
You are going to the supermarket to buy food. Use parallel particles to talk about what you are going to buy.