(中級)授業4:指示語(文脈指示)(With English)

  1. Janguage トップ
  2. オリジナル教材
  3. 文法
  4. (中級)授業4:指示語(文脈指示)(With English)

授業じゅぎょう4

指示語(文脈指示)
Demonstrative Words (Contextual Reference)

このページを英語訳えいごやくなしでまなびたいかたこちら。(Learn this content without an English translation)

SECTION 01


解説会話かいわ現場げんばに あるものや いるひと指示語しじご初級しょきゅうまなびました。 指示語しじご現場げんばになく、はなしなかてくるものなどにも 使つかえます(文脈指示ぶんみゃくしじ)。
We learned demonstrative words that refer to things or people present at the scene at the beginner level. These demonstrative words can also refer to things mentioned in a conversation (contextual reference).
会話かいわ文脈指示ぶんみゃくしじでは、はなっている対象たいしょうは、「あ」を使つかいます。 れい)あれ、あのひと
In contextual references during a conversation, if both the speaker and listener know the subject, use "a". Example: "are", "anohito" (that, that person).
会話かいわ文脈指示ぶんみゃくしじでは、らない対象たいしょうは、「そ」を使つかいます。 れい)それ、そのひと
If the listener does not know the subject, use "so". Example: "sore", "sonohito" (that, that person).
会話かいわ文脈指示ぶんみゃくしじでは、はならない対象たいしょうは、「そ」を使つかいます。 れい)それ、そのひと
If neither the speaker nor the listener knows the subject, use "so". Example: "sore", "sonohito" (that, that person).

例文れいぶん

先生せんせい一緒いっしょんで みましょう。
Let's read together with your teacher.

昨日きのう 田中先生たなかせんせい講義こうぎだったんだけど、 あの先生せんせい ホント いいひとだよね。 (はなっている対象たいしょう)
I attended Mr. Tanaka's lecture Yesterday. He is really nice, isn’t he? (Both the speaker and listener know the subject.)

近所きんじょ水族館すいぞくかんができたんだ。 そこ ってみない? (らない対象たいしょう)
A new aquarium opened nearby. Want to go there? (The listener does not know the subject.)

ケンタくんが おいしいラーメンってるみたいなんだ。 みんなで そのみせ ってみない? (はならない対象たいしょう)
Kenta seems to know a good ramen shop. Shall we all go to that place? (Neither the speaker nor the listener knows the subject.)


重要点 らない対象たいしょう固有名詞こゆうめいし場合ばあいは 「ていう~」「という~」「って~」を 固有名詞こゆうめいしうしろに つけます。
会社かいしゃちかくに 一真いっしんていう寿司屋すしやがあるんだけど、そこに 毎週まいしゅう ってるんだ
× 会社かいしゃちかくに 一真いっしんがあるんだけど、そこに 毎週まいしゅう ってるんだ
When referring to proper nouns that the listener does not know, add "teiu" or "toiu" after the proper noun.
ポイント 周辺しゅうへんひとなにについてはなしているか られたくないときは 「あれ」「あのけん」「あのはなし」と います。
れい) 昨日きのうの あのけん 大丈夫だいじょうぶだった?
When you do not want people around you to know what you are talking about, use "are", "ano ken", or "ano hanashi" (that, that matter, that story).


練習れんしゅう1

空欄くうらん指示語しじごれ、そのぶんが ABCのどれか こたえましょう。
A: はなっている対象たいしょう
B: らない対象たいしょう
C: はならない対象たいしょう
Fill in the blanks with appropriate demonstrative words, and answer whether it is A, B, or C.
A:The subject is known to both the speaker and listener.
B:The subject is unknown to the listener.
C:The subject is unknown to both the speaker and listener.

1.サトコちゃんに おもしろいマンガを もらったんだ。   してあげようか?
Satoko-chan gave me an interesting manga. Do you want to read it?
2.すぐちかくに タイ料理屋りょうりやが できたんだって。    ってみない?
A Thai restaurant opened nearby. Shall we go there?
3.先週せんしゅう 一緒いっしょった カフェに 今日きょうってきたよ。   は ほんとに くつろげるね。
I went to the cafe we visited together last week again today. That place is really relaxing.
4.吉田先生よしだせんせいって すごく なまってるよね。    どこ 出身しゅっしんなんだっけ?
Mr. Yoshida has a strong accent, doesn’t he? Where is that teacher from?


練習れんしゅう2

先生せんせいひだりぶんみます。あなたは それについて 指示語しじごれた 疑問文ぎもんぶんかえしましょう。
れい) さっき ジョンくんったよ。 → あのひと アメリカに かえったんじゃなかったの?
Your teacher will read out the sentences on the left. You should respond with a question using a demonstrative word about it.
Example: I met John-kun earlier. → Didn't he go back to America?

昨日きのう 親戚しんせき子猫こねこを もらったんだ。
Yesterday, I received a kitten from a relative.

 

リンさんが あたらしい くるまったんだって。
I heard Lin-san bought a new car.

 

昨日きのう わたしてたコートは かわいかったでしょ?
The coat I wore yesterday was cute, wasn’t it?

 

じつは インドじん彼氏かれしが できたの。
Actually, I got a boyfriend who is Indian.

 

エリーさん 昇進しょうしんしたんだって。
I heard Ellie-san got promoted.

 



練習れんしゅう3

みぎ回答かいとうぶんひだりれましょう。あなたが ひだりぶんったあとに 先生せんせいみぎぶんみます。
れい) さっき ジョンくんったよ。 → あのひと アメリカに かえったんじゃなかったの?
また、みぎ   について ABCのどれか こたえましょう。
A: はなっている対象たいしょう
B: らない対象たいしょう
C: はならない対象たいしょう
Using the answers on the right as a reference, make sentences on the left that would lead to the answers. After you say the sentence on the left, your teacher will read the sentence on the right. Also, answer whether the circled part is A, B, or C.
A: The subject is known to both the speaker and listener.
B: The subject is unknown to the listener.
C: The subject is unknown to both the speaker and listener.

 

わたしあのひと きらい。
I don’t like that person either.

 

そのひと 何歳なんさいなんだろうね。
How old is that person?

 

それ どんな内容ないよう
What’s that about?

 

それ になるね。 今日きょう みにいかない?
That sounds interesting. Shall we check it out today?

 

また あそこったんだ。
You went there again?


練習れんしゅう4

つぎの 3つを 先生せんせい質問しつもんしてください。先生せんせいこたえについて、指示語しじご使つかって コメントしましょう。
れい) 先生せんせいきな作家さっかだれですか? → 五味川純平ごみかわじゅんぺいです。 → そのひと代表作だいひょうさくなんですか?

1.先生せんせいきな歌手かしゅ
2.先生せんせいきなアニメ
3.先生せんせいきな映画えいが
Ask your teacher the following three questions. After your teacher answers, comment using demonstrative words.
Example: Who is your favorite author, Sensei? → Junpei Gomikawa. → What is that person’s representative work?
1.Who is your favorite singer?
2.What is your favorite anime?
3.What is your favorite movie?


練習れんしゅう5

あなたが きなほん内容ないよう指示語しじご使つかって はなしてください。
Talk about the content of your favorite book using demonstrative words.

  1. Janguage トップ
  2. オリジナル教材
  3. 文法
  4. (中級)授業4:指示語(文脈指示)(With English)
pagetop

このページの先頭へ