(初級)授業13:旅行の予定を立てる(With English)

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授業じゅぎょう13

旅行の予定を立てる
Planning a trip

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SECTION 01


解説 旅行りょこう予定よていてる会話かいわ練習れんしゅうします。
Let's practice conversations about planning a trip.

練習れんしゅう1

先生せんせい役割やくわりけて 対話文たいわぶんんで みましょう。わったら 役割やくわりえて んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. After finishing, switch roles and read again.


  • スペインに ったら、サグラダ・ファミリアを たいです。
    When we go to Spain, I'd like to see the Sagrada Familia.
  • わたしは、かわいい雑貨ざっかがほしいです。
    I want to buy some cute accessories.
  • ヨシコさんに フラメンコの衣装いしょうてほしいです。
    I want you to wear a flamenco costume.
  • それはちょっと。。そういえば、いもうとが フラメンコシューズを ほしがっているんです。
    That's a bit... By the way, my sister wants some flamenco shoes.

重要点 ■「~がほしい」は、自分じぶんなにかのものもとめるときに 使つかいます。
"~ga hoshii(I want X)" is used when you want something.
■「(動詞どうしの)ますけい語幹ごかん+たい」は、なにかの行為こういへの 自分じぶん欲求よっきゅうあらわします。
"(Verb stem in its 'masu' form) + tai" expresses a desire to perform an action.
■「~に~てほしい」は、ほかひとなにかの行為こういをすることを 自分じぶん希望きぼうするときに 使つかいます。
"~ni~tehoshii(I want (someone) to (do something)" is used when you hope for someone else to perform an action.
■「~がほしい」の否定ひていは、「~がほしくない」です。一般的いっぱんてきには、「~はいらない」や「~は大丈夫だいじょうぶ」「~は結構けっこうです」と ほう自然しぜんなことが おおいです。
The negative of "~ga hoshii(I want X)" is "~ga hoshikunai(I don't want X)". Generally, phrases like "~ha iranai," "~wa daijoubu," or "~wa kekkoudesu" are more natural.
■「(動詞どうしの)ますけい語幹ごかん+たい」の否定ひていは、「(動詞どうしの)ますけい語幹ごかん+たくない」です。家族かぞくしたしい相手あいて以外いがいには、「~は大丈夫だいじょうぶです」「~は結構けっこうです」を 使つかほう丁寧ていねいです。
The negative form of "(Verb stem in its 'masu' form) + tai" is "(Verb stem in its 'masu' form) + takunai." In more formal situations, "~wa daijoubudesu" or "~wa kekkoudesu" are more polite.
■「~に~てほしい」の否定ひていは、「~に~てほしくない」です。
The negative form of "~ni~tehoshii(I want (someone) to (do something)" is "~ni~tehoshikunai(I don't want (someone) to (do something))".
■「~がっている」は、ほかひとなにかのものもとめていることや、なにかの行為こういをすることを 希望きぼうしていることを 自分じぶんあらわすときに 使つかいます。
"~gatteiru((Someone) wants X)" is used when you are expressing what someone else wants or hopes to do.
ポイント 「それはちょっと」は、相手あいて意見いけん同意どういできないことを やんわりと つたえるときに 使つかいます。
"sorewachotto" is used to gently express disagreement.


練習れんしゅう2

先生せんせい役割やくわりけて 対話文たいわぶんんで みましょう。空欄くうらんは (     )にかれた欲望よくぼうあらわ表現ひょうげんにしましょう。 わったら 役割やくわりえて んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. Fill in the blanks to complete the sentences in a way that exresses a desire for the thing or action written in the parentheses. After that, switch roles and try again.

[対話文たいわぶん1]

  • アメリカ旅行りょこうでは、         。 (自由じゆう女神めがみ)
    On a trip to America, I want to see the Statue of Liberty.
  • わたしは、ニューヨークの本屋ほんやで、         。 (美術書びじゅつしょ)
    I want to buy art books at a bookstore in New York.
  • ロサンゼルスでも、本屋ほんやを めぐりましょうか?
    Should we visit bookstores in Los Angeles too?
  •          。 (かなくていい)
    No.

[対話文たいわぶん2]

  • インドにったら、         。 (カレー / ならう)
    In India, I'd like to learn how to make curry.
  • わたしは、         。 (鉄道旅行てつどうりょこう)
    I want to travel by train.
  • ぼくいもうと         。 (このたび / 参加さんか)
    My sister wants to join this trip.
  •          。 (て)
    She's welcome to come.

練習れんしゅう3

した対話文たいわぶん旅行りょこう予定よていてている会話かいわです。 先生せんせいが エジルさんやくになります。 あなたは サラさんやく自分じぶんかんがえを いましょう。
The following dialogue is a conversation about planning a trip. Your teacher will play the role of Ezil. You will play the role of Sarah and express your thoughts.

  • エジル:サラさん、ハワイにくなら、なにをしたいですか?
    Ezil: Sarah, if we go to Hawaii, what would you like to do?
  • サラ:
    Sarah: (your response here)
  • エジル:それでは、イタリアにくなら、なにをしたいですか?
    Ezil: Then, if we go to Italy, what would you like to do?
  • サラ:
    Sarah: (your response here)
  • エジル:そうですか。では、100万円まんえんあれば、旅行りょこうで、なに使つかいますか?
    Ezil: I see. Then, if you had 1 million yen, what would you spend it on during your trip?
  • サラ:
    Sarah: (your response here)

練習れんしゅう4

した対話文たいわぶんは あなたと 友達ともだちのレンさんとの 旅行りょこう予定よていてている会話かいわです。 あなたのばんでは、あなたからレンさんに なにかを質問しつもんしてください。したのキーワードを 使つかっても よいです。
※レンさんからは 質問しつもんを しません
先生せんせいが レンさんのやくをします
The following dialogue is a conversation between you and your friend Ren about planning a trip. In your turn, ask Ren a question using the keywords below if you'd like.
(Note: Ren will not ask questions.)
(Note: Your teacher will act as Ren.)

[キーワード/Keywords]
何日間なんにちかん / 3ぱく / くるま / レンタカー / 浜辺はまべ / 食事しょくじ / お土産みやげ
How many days / 3 nights / Car / Rental car / Beach / Meal / Souvenir

  • あなた(You):
  • レンさん(Ren):
  • あなた(You):
  • レンさん(Ren):
  • あなた(You):
  • レンさん(Ren):

練習れんしゅう5

あなたが 海外旅行かいがいりょこうときは、 どういう経験けいけんを したいですか?
What kind of experiences would you like to have when you travel abroad?

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