SECTION 01
旅行の
予定を
立てる
会話を
練習します。
Let's practice conversations about planning a trip.
練習1
先生と 役割を 分けて 対話文を 読んで みましょう。終わったら 役割を 代えて 読んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. After finishing, switch roles and read again.
-
スペインに 行ったら、サグラダ・ファミリアを 見たいです。
When we go to Spain, I'd like to see the Sagrada Familia.
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私は、かわいい雑貨がほしいです。
I want to buy some cute accessories.
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ヨシコさんに フラメンコの衣装を 着てほしいです。
I want you to wear a flamenco costume.
-
それはちょっと。。そういえば、妹が フラメンコシューズを ほしがっているんです。
That's a bit... By the way, my sister wants some flamenco shoes.
■「~がほしい」は、
自分が
何かの
物を
求めるときに
使います。
"~ga hoshii(I want X)" is used when you want something.
■「(
動詞の)ます
形の
語幹+たい」は、
何かの
行為への
自分の
欲求を
表します。
"(Verb stem in its 'masu' form) + tai" expresses a desire to perform an action.
■「~に~てほしい」は、
他の
人が
何かの
行為をすることを
自分が
希望するときに
使います。
"~ni~tehoshii(I want (someone) to (do something)" is used when you hope for someone else to perform an action.
■「~がほしい」の
否定は、「~がほしくない」です。
一般的には、「~はいらない」や「~は
大丈夫」「~は
結構です」と
言う
方が
自然なことが
多いです。
The negative of "~ga hoshii(I want X)" is "~ga hoshikunai(I don't want X)". Generally, phrases like "~ha iranai," "~wa daijoubu," or "~wa kekkoudesu" are more natural.
■「(
動詞の)ます
形の
語幹+たい」の
否定は、「(
動詞の)ます
形の
語幹+たくない」です。
家族や
親しい
相手以外には、「~は
大丈夫です」「~は
結構です」を
使う
方が
丁寧です。
The negative form of "(Verb stem in its 'masu' form) + tai" is "(Verb stem in its 'masu' form) + takunai." In more formal situations, "~wa daijoubudesu" or "~wa kekkoudesu" are more polite.
■「~に~てほしい」の
否定は、「~に~てほしくない」です。
The negative form of "~ni~tehoshii(I want (someone) to (do something)" is "~ni~tehoshikunai(I don't want (someone) to (do something))".
■「~がっている」は、
他の
人が
何かの
物を
求めていることや、
何かの
行為をすることを
希望していることを
自分が
表すときに
使います。
"~gatteiru((Someone) wants X)" is used when you are expressing what someone else wants or hopes to do.
「それはちょっと」は、
相手の
意見に
同意できないことを やんわりと
伝えるときに
使います。
"sorewachotto" is used to gently express disagreement.
練習2
先生と 役割を 分けて 対話文を 読んで みましょう。空欄は ( )に書かれた欲望を 表す表現にしましょう。 終わったら 役割を 代えて 読んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. Fill in the blanks to complete the sentences in a way that exresses a desire for the thing or action written in the parentheses. After that, switch roles and try again.
[対話文1]
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アメリカ旅行では、 。 (自由の女神)
On a trip to America, I want to see the Statue of Liberty.
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私は、ニューヨークの本屋で、 。 (美術書)
I want to buy art books at a bookstore in New York.
-
ロサンゼルスでも、本屋を めぐりましょうか?
Should we visit bookstores in Los Angeles too?
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。 (行かなくていい)
No.
[対話文2]
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インドに行ったら、 。 (カレー / 習う)
In India, I'd like to learn how to make curry.
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私は、 。 (鉄道旅行)
I want to travel by train.
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僕の妹が 。 (この旅 / 参加)
My sister wants to join this trip.
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。 (来て)
She's welcome to come.
練習3
下の 対話文は 旅行の予定を立てている会話です。 先生が エジルさん役になります。 あなたは サラさん役で 自分の 考えを 言いましょう。
The following dialogue is a conversation about planning a trip. Your teacher will play the role of Ezil. You will play the role of Sarah and express your thoughts.
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エジル:サラさん、ハワイに行くなら、何をしたいですか?
Ezil: Sarah, if we go to Hawaii, what would you like to do?
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サラ:
Sarah: (your response here)
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エジル:それでは、イタリアに行くなら、何をしたいですか?
Ezil: Then, if we go to Italy, what would you like to do?
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サラ:
Sarah: (your response here)
-
エジル:そうですか。では、100万円あれば、旅行で、何に 使いますか?
Ezil: I see. Then, if you had 1 million yen, what would you spend it on during your trip?
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サラ:
Sarah: (your response here)
練習4
下の 対話文は あなたと 友達のレンさんとの 旅行の予定を立てている会話です。 あなたの番では、あなたからレンさんに 何かを質問して下さい。下のキーワードを 使っても よいです。
※レンさんからは 質問を しません
※先生が レンさんの役をします
The following dialogue is a conversation between you and your friend Ren about planning a trip. In your turn, ask Ren a question using the keywords below if you'd like.
(Note: Ren will not ask questions.)
(Note: Your teacher will act as Ren.)
[キーワード/Keywords]
何日間 / 3泊 / 車 / レンタカー / 浜辺 / 食事 / お土産
How many days / 3 nights / Car / Rental car / Beach / Meal / Souvenir
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あなた(You):
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レンさん(Ren):
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あなた(You):
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レンさん(Ren):
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あなた(You):
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レンさん(Ren):
練習5
あなたが 海外旅行に 行く時は、 どういう経験を したいですか?
What kind of experiences would you like to have when you travel abroad?