SECTION 01
友人との
雑談を
練習します。
Let's practice chatting with a friend.
練習1
先生と 役割を 分けて 対話文を 読んで みましょう。終わったら 役割を 代えて 読んで みましょう。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. After finishing, switch roles and read again.
-
朝ごはん 何 食べた?
What did you have for breakfast?
-
カレー。そういえば、今日このあと ジム 行く?
Curry. By the way, are you going to the gym later today?
-
行かない。 あ、あの靴 かっこいい。
No, I'm not. Oh, those shoes are cool.
-
私の 弟が 同じの 履いてる。
My younger brother has the same pair.
-
弟 元気?
How is your brother doing?
1.
家族、
友人、
恋人と
話す ときは、
普通形を
使います。また、「はい」「いいえ」は
使いません。「うん」「ううん」を
使います。
When talking with family, friends, or a partner, use the plain form. Also, do not use "はい(hai)" or "いいえ(iie)". Instead, use "うん(un)" (yeah) or "ううん(uun)" (nah).
2.
質問文は、「~か?」を
使いません。
語尾を
上げて
言います。
For questions, do not use “~か(ka)?” at the end. Just raise the intonation at the end of the sentence.
3.な
形容詞文、
名詞文は、「だ」を
使いません。
Do not use "だ(da)" in na-adjective sentences or noun sentences.
× カレーだ (It's curry)
×
弟 元気だ? (Is your younger brother doing well?)
4.
話し
言葉では
助詞を
省略する ことが あります。
In spoken language, particles are sometimes omitted.
※ジム(に)
行く?
Jimu (ni) iku? / Are you going to the gym?
※
弟(は)
元気?
Otouto (wa) genki? / Is your younger brother doing well?
「そういえば」は
話題を
切り
替える ときに
使います。
一般的には、
今の
話題に
関連する
話題ですが、
突然 思い
出した
関連のない
話題でも
言います。
"Souieba" is used when changing the topic. Generally, it's used to introduce a related topic, but it can also introduce an unrelated topic that comes to mind suddenly.
練習2
先生と 役割を 分けて 対話文を 交替して 読んで みましょう。質問文は ( )の中の 言葉を 適切な 形に 変えて 使いましょう。回答の ( 〇 )は 肯定、( × )は 否定に しましょう。
※先生は あなたの 友人役です。
Let's read the dialogue by splitting the roles with your teacher. For question sentences, change the words in the parentheses to the appropriate form. Make affirmative responses with (〇) and negative responses with (×).
(Note: Your teacher will act as your friend.)
[対話文1]
-
? (先週の 土曜日 /渋谷 /行く)
Did you go to Shibuya last Saturday?
-
。( 〇 ) 。 (友達 /映画 /みる)
No, I didn’t. I watched a movie with my friend.
-
? (おもしろい)
Was it interesting?
-
。( × )
No, it wasn’t interesting.
[対話文2]
-
? (今日 /ユキちゃん)
Are you meeting Yuki today?
-
うん、 。( 〇 ) 。 (一緒 /勉強)
Yeah, I am. We're going to study together.
-
えらいね。 。 (僕 /勉強)
That's admirable. I'm not studying, though.
-
そんなこと 言ってたら 大学 入れないよ。
If you keep saying that, you won't get into university.
練習3
下の 言葉の どれかを 述語にして 先生に 質問を 3つ しましょう。終わったら 役割を 代えて みましょう。
※下の 言葉は 文の内容に 合わせて 適切な 形に 変えましょう。
※先生は あなたの 友人役です
Ask your teacher three questions using the predicates from the list below. Afterward, switch roles.
(Note: Adjust the words to fit the content of the sentence.)
(Note: Your teacher will act as your friend.)
上手な 好き 暑い 楽な 強い 疲れる 寝る 多い
Skilled, Like, Hot, Easy, Strong, Tiring, Sleep, Many
練習4
最近 楽しかった事や、つまらなかった事を 話して下さい。
※先生は あなたの 友人役です
Talk about something enjoyable or boring that happened recently.
(Note: Your teacher will act as your friend.)
練習5
先生に 最近 楽しかった事や、つまらなかった事を 聞いて下さい。
※先生は あなたの 友人役です
Ask your teacher about something enjoyable or boring that happened recently.
(Note: Your teacher will act as your friend.)