授業4
指示語(文脈指示)
Demonstrative Words (Contextual Reference)
このページを英語訳なしで学びたい方はこちら。(Learn this content without an English translation)
SECTION 01
例文
先生と 一緒に 読んで みましょう。
Let's read together with your teacher.
練習1
空欄に 指示語を 入れ、その文が ABCのどれか 答えましょう。
A: 話し手も聞き手も 知っている対象
B: 聞き手が 知らない対象
C: 話し手も聞き手も 知らない対象
Fill in the blanks with appropriate demonstrative words, and answer whether it is A, B, or C.
A:The subject is known to both the speaker and listener.
B:The subject is unknown to the listener.
C:The subject is unknown to both the speaker and listener.
練習2
先生が 左の 文を 読みます。あなたは それについて 指示語を 入れた 疑問文を 返しましょう。
例) さっき ジョン君に 会ったよ。 → あの人 アメリカに 帰ったんじゃなかったの?
Your teacher will read out the sentences on the left. You should respond with a question using a demonstrative word about it.
Example: I met John-kun earlier. → Didn't he go back to America?
昨日 親戚に 子猫を もらったんだ。 Yesterday, I received a kitten from a relative. |
→ |
|
リンさんが 新しい 車を 買ったんだって。 I heard Lin-san bought a new car. |
→ |
|
昨日 私が 着てたコートは かわいかったでしょ? The coat I wore yesterday was cute, wasn’t it? |
→ |
|
実は インド人の 彼氏が できたの。 Actually, I got a boyfriend who is Indian. |
→ |
|
エリーさん 昇進したんだって。 I heard Ellie-san got promoted. |
→ |
|
練習3
右の 回答に 合う 文を 左に 入れましょう。あなたが 左の文を 言ったあとに 先生が 右の文を 読みます。
例) さっき ジョン君に 会ったよ。 → あの人 アメリカに 帰ったんじゃなかったの?
また、右の について ABCのどれか 答えましょう。
A: 話し手も聞き手も 知っている対象
B: 聞き手が 知らない対象
C: 話し手も聞き手も 知らない対象
Using the answers on the right as a reference, make sentences on the left that would lead to the answers. After you say the sentence on the left, your teacher will read the sentence on the right. Also, answer whether the circled part is A, B, or C.
A: The subject is known to both the speaker and listener.
B: The subject is unknown to the listener.
C: The subject is unknown to both the speaker and listener.
|
→ | 私も あの人 嫌い。 I don’t like that person either. |
|
→ | その人 何歳なんだろうね。 How old is that person? |
|
→ | それ どんな内容? What’s that about? |
|
→ | それ 気になるね。 今日 みにいかない? That sounds interesting. Shall we check it out today? |
|
→ | また あそこに 行ったんだ。 You went there again? |
練習4
次の 3つを 先生に 質問してください。先生の答えについて、指示語を 使って コメントしましょう。
例) 先生の好きな作家は 誰ですか? → 五味川純平です。 → その人の 代表作は 何ですか?
1.先生の好きな歌手
2.先生の好きなアニメ
3.先生の好きな映画
Ask your teacher the following three questions. After your teacher answers, comment using demonstrative words.
Example: Who is your favorite author, Sensei? → Junpei Gomikawa. → What is that person’s representative work?
1.Who is your favorite singer?
2.What is your favorite anime?
3.What is your favorite movie?
練習5
あなたが 好きな本の 内容を 指示語を 使って 話して下さい。
Talk about the content of your favorite book using demonstrative words.
至本页页首